måndag 12 december 2011

Halloumi o zucchinibiffar med tomatsås

Äntligen! Här kommer ett vegetariskt middagstips!



Ingredienser till Biffarna (ca10st)
1 halloumi
1 medelstor zucchini(squash)
2 ägg
1 msk fiberhusk går även bra med något annat mjöl
 Peppar o salt
andra kryddor som man gillar jag tog oregano
(man kan nog ha i lite lök i biffarna också så blir det ännu mera smak)
Ingredienser till Tomatsåsen
1 burk krossadetomater
1 liten lök
4 vitlöksklyftor (ta mindre om du inte gillar vitlök:)
1 msk grönskasbuljong
salt, peppar, oregano, basilika, timjan





Börja med tomatsåsen.
Stek den hackade löken i en kastrull. Häll sedan över resten av ingredienserna o låt puttra.

Biffarna
Riv zucchinin o försök pressa ur saften.
Riv halloumin
Blanda alla ingredienser i en bunke.
Klicka ut smeten i en stekpanna o stek biffarna.

Servera med sallad eller kanske ris el quinoa.
Tack Lina Janemar för tipset:)

5 kommentarer:

  1. Tack för receptet Stina, det här måste jag prova! (fast får nog vänta lite och göra den när det är barnfritt runt matbordet, helgens köttfärsbiffar med fetaost i gick knappt ner eftersom "de ser ju inte alls ut som stora köttbullar")

    SvaraRadera
  2. :) alltså har jag missat nått.. Har du barn Jasmin? :)

    SvaraRadera
  3. Nä, inte jag men min pojkvän har :)

    SvaraRadera
  4. Ja, det är supermysigt! Ikväll blir det laxburgare efter Ninas recept. Det är tur att jag har vänner som bloggar recept och mattips när min egen fantasi tryter :)

    SvaraRadera